Tuesday 16 February 2016

Jangan Lupa Lirik vs Jangan Lupa Baca Al-Quran

Dunia kini terlalu memberi perhatian terhadap hiburan berasaskan keduniaan semata-mata daripada menghidupkan suasana islamiah. Masyarakat yang dulu dipenuhi dengan etika-etika harmoni kini mula merebak unsur-unsur negatif berpunca daripada pengaruh yang dicipta dunia barat.

Sedar atau tidak, kita sering dihidangkan dengan hiburan yang melampau samaada di kaca-kaca televisyen, aplikasi telefon pintar, pancaran radio dan seangkatannya. Setiap hari akan ada iklan-iklan yang secara terang melanggar adab-adab ketimuran.

Pada mulanya ia seakan tidak memberi apa-apa kesan negatif tetapi apabila hari-hari di tayang, sedikit demi sedikit akan memberi impak negatif dalam kalangan masyarakat. Sedar atau tidak, suatu masa nanti akan tercapai hasrat dunia barat menghancurkan akhlak pemuda pemudi, remaja, kanak-kanak generasi masa hadapan. Nauzubillah.

Marilah sama-sama kita melestarikan bumi ini dengan kalam-kalam yang baik disisi Islam. Kita bukan robot yang boleh ditukar memori yang baru, seterusnya berubah mengikut kehendak pemiliknya namun kita ini manusia yang punya nafsu yang cinta akan dunia. Jadi kita cuba untuk ubah hidup secara perlahan-lahan. InshaAllah berkat istiqamah kita dalam perubahan akan mendatangkan manfaat kepada diri sendiri, keluarga, masyarakat seterusnya membentuk negara yang maju akhlaknya, terpuji penduduknya.

- Hafizin Zarif

No comments:

Post a Comment