Thursday 2 April 2015

Tips Hilang Lenguh Badan

Siapa dari kalangan kamu yang tak pernah alami kesakitan? Jawapannya semua dah merasai kesakitan. Ada yang dari kecil dah ada pelbagai penyakit. Ada yang dah berumur baru ditimpa sakit. Saya sendiri pernah alami kesakitan. Ada ketika pening kepala, demam biasa, demam denggi, batuk, sakit perut, sakit badan dan lain-lain lagi. Alhamdulillah saya tak sakit mental. Mental dan fizikal saya masih lagi dalam keadaan waras. Moga dijauhi penyakit begini. Merujuk kepada tajuk di atas, saya nak bagi tips bagaimana cara untuk hilangkan lenguh-lenguh badan khususnya, untuk penyakit lain yang tidak kronik mungkin boleh amalkan juga. Saya pernah alami sakit badan sampai seminggu sebabnya hanyalah saya main futsal. Lepas main tu tak rasa lenguh lagi, esok hari barulah rasa lenguh-lenguh seluruh badan. Kebetulan masa sakit badan tu kena pada bulan Ramadan, puasa tetap puasa, cuma tak rasa sangat kemanisan berpuasa bila badan jadi lemah, lesu dan tak bermaya. Baik, tips di sini adalah banyakkan solat. Bagi umat Islam, solat itu merupakan tiang agama. solat juga mencegah kita daripada unsur-unsur keji dan maksiat. Berbalik kepada penceritaan, pada bulan Ramadan semestinya bagi saya atau mungkin saudara/i sendiri yang berkelapangan akan bersolat di malam hari seusai berbuka puasa. Solat malam ini juga dikenali sebagai Solat Tarawih. Pernahkah kalian dengar tentang solat yang merupakan satu jenis istirahat yang mungkin kita tak sedari. Solat pada hikmahnya dapat menghindarkan diri kita daripada pelbagai penyakit. Hasil solat ini akan memberikan kekuatan dalam diri kita samada zahir dan juga batin. Fokus artikel ini adalah cara untuk menghilangkan lenguh-lenguh badan. Kesan saya solat tarawih sehingga selesai 11 rakaat, (Masjid kampung saya hanya buat 11 rakaat) adalah pada keesokan hari lenguh-lenguh saya sepanjang minggu hilang sepenuhnya. Maka benarlah apa yang diperkatakan oleh ulama-ulama, para pengkaji, para doktor yang telah menganalisis tentang solat ini yang sememangnya memberi manfaat kepada sesiapa yang mengerjakannya. Jadi, solatlah kamu selagi nafasmu tak berhenti. Tunaikanlah kewajipanmu ke atas agamamu, In Shaa Allah hikmah solat itu akan hadir bersama. Sekian dari saya. Jika ada apa-apa cadangan atau pendapat, boleh emailkan di fizinzarif@yahoo.com.        


No comments:

Post a Comment